Wydział Filozofii

prof. dr hab. Dariusz Łukasiewicz

Życiorys naukowy

  • 1991 mgr filozofii, Uniwersytet Jagielloński (promotor: prof. dr hab. Włodzimierz Galewicz)
  • 1991-1994 studia doktoranckie na International Academy of Philosophy (Shaan/Vaduz-Liechtenstein) pod kierunkiem Josepha Seiferta, Rocco Buttiglionego i Barry Smitha
  • 1991-1992 udział w seminarium o. Józefa M. Bocheńskiego OP we Fryburgu szwajcarskim 
  • 1995 doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii na podstawie rozprawy „Niektóre problemy związane z husserlowską koncepcją prawdy w Badaniach logicznych”: Wydział Filozoficzny, Uniwersytet Jagielloński, promotor: prof. dr hab. Jan Woleński (UJ), recenzenci: prof. dr hab. Włodzimierz Galewicz (UJ), prof. dr hab. Jacek Juliusz Jadacki (UW)
  • 1996-1998 stypendium na Uniwersytecie we Fryburgu szwajcarskim, udział w seminarium prof. Guida Künga
  • 2003 doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie filozofii na podstawie monografii Filozofia Tadeusza Czeżowskiego: Wydział Filozoficzny, Uniwersytet Jagielloński
  • 2016 tytuł profesora nauk humanistycznych

Pełnione funkcje

  • 2012 przewodniczący Sekcji Filozofii Religii podczas IX Polskiego Zjazdu Filozoficznego w Wiśle.
  • 2019 przewodniczący Sekcji Filozofii Religi podczas XI Zjazdu Filozoficznego w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II
  • od 2015 członek Komitetu Nauk Filozoficznych PAN
  • od 2020 członek Prezydium Komitetu Nauk Filozoficznych PAN
  • od 2020 członek Komitetu Naukowego XII Zjazdu Filozoficznego w Łodzi (2023)


Funkcjepełnione w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego

  • 2004-2013 Kierownik Zakładu Epistemologii w Instytucie Filozofii i Socjologii UKW
  • 2007-2008 Dyrektor Instytutu Filozofii i Socjologii UKW
  • od 2008 Dyrektor Instytutu Filozofii UKW
  • od 2013 Kierownik Katedry Logiki i Ontologii
  • 2012-2016 członek Senatu UKW
  • 2018-2020 członek Uczelnianej Komisji Oceniającej
  • 2020-2024 członek Senatu UKW

Obszar zainteresowań badawczych

  • teologia filozoficzna; analityczna filozofia religii; teodycea i krytyka naturalizmu metafizycznego;nauka a religia; badania nad duchowością religijną
  • epistemologia; teorie prawdy i zagadnienie racjonalności przekonań;
  • Szkoła Lwowska-Warszawska (SLW): historia logiki, aksjologia, epistemologia, ontologia predykatów moralnych, teoria światopoglądu w SLW; współczesna analityczna filozofia polska
  • psychologia deskryptywna F. Brentany i K. Twardowskiego
  • wczesna fenomenologia E. Husserla; psychologizm i antypsychologizm, semantyka, ontologia, filozofia logiki
  • aksjologia i metafizyka R. Ingardena
  • problem psychofizyczny we współczesnej filozofii umysłu

Publikacje

Monografie

  1. Stany Rzeczy i prawda. Szkice filozoficzne, Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, 2002, s. 245.
  2. Filozofia Tadeusza Czeżowskiego, Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, 2002, s. 387.
  3. Bóg, wszechwiedza, wolność, Wydawnictwo Epigram, Bydgoszcz, 200, s. 90.
  4. Sąd i poznanie w fenomenologii Edmunda Husserla, Wydawnictwo WSG / Wydawnictwo Rolewski, 2008, s. 219.
  5. Opatrzność Boża, wolność, przypadek. Studium z analitycznej filozofii religii, Fundacja „Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii” / Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów W drodze / Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów, Kraków/Poznań, 2014, s. 410.
  6. Studia z filozofii religii i teodycei, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, 2020, s. 396.

Redakcje i współredakcje monografii i czasopism

  1. Actions, Products, and Things. Brentano and Polish Philosophy, Ontos Verlag, Frankfurt, A. Chrudzimski & D. Łukasiewicz (eds.) 2006, s. 237.
  2. Scientific Knowledge and Common Knowledge, Epigram Publishing House / Kazimierz Wielki University Press, D. Łukasiewicz & R. Pouivet (eds.), 2009, s. 304.
  3. „Rozumieć cierpienie. Wokół myśli Jana Pawła II i pytań o przyszłość chrześcijaństwa”, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Dariusz Łukasiewicz, Marek K. Siwiec, Sylwester Warzyński (red.), 2010, s. 272.
  4. The Right to Believe: Perspectives in Religious Epistemology, Ontos Verlag, Frankfurt/Paris. Dariusz Łukasiewicz & Roger Pouivet (eds.), 2012, s. 244.
  5. Ontological Proofs Today: Special Issue of European Journal for Philosophy of Religion, vol. 4, no. 2, (Advisory editor), 2012, s. 195.
  6. “Józef Maria Bocheński: The Heritage of Ideas: from Logic to Wisdom”, Studies in East European Thought, vol. 65, Issue (1), 2013, s. 154 (advisory editor with R. Mordarski).
  7. “O. Józef M. Bocheński–Logika, filozofia, światopogląd”, Filo - Sofija, 21 (2013/2), (redakcja tomu z Ryszardem Mordarskim), s. 292.
  8. “Epistemology of Atheism”, Special Issue of European Journal for Philosophy of Religion, vol.7 no. 1, 2015, s. 226 (guest editor with Roger Pouivet).
  9. Poza logiką jest tylko absurd. Filozofia Józefa Marii Bocheńskiego OP. (red. z Ryszardem Mordarskim), Fundacja Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii/Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów, Kraków, 2014, s. 330.
  10. „Kazimierz Ajdukiewicz: od semiotyki do metafizyki", Filo-Sofija, 28/I 2015 (redakcja tomu z R. Mordarskim).
  11. “The Philosophy and legacy of Kazimierz Ajdukiewicz (1890-1963)”, Studies in East European Thought, v. 68, March 2016, Springer, Dordrecht / New York (advisory editor with R. Mordarski), s. 99.
  12. Kobiety w Szkole Lwowsko-Warszawskiej / red. Dariusz Łukasiewicz, Ryszard Mordarski. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2016, s. 239.
  13. Racjonalność w myśleniu i działaniu: filozofia Tadeusza Kotarbińskiego / red. Dariusz Łukasiewicz, Ryszard Mordarski, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2017. s. 237.
  14. Kazimierz Twardowski: Mistrz i nauczyciel, red. Dariusz Łukasiewicz, Ryszard Mordarski – numer specjalny: Filo-Sofija, 2018, nr 40, s. 215.

Artykuły

  1. „Teoria negatywnych stanów rzeczy Alexiusa Meinonga i Romana Ingardena”, Principia, T. X-XI 1994, s. 97-206.
  2. „Znaczenie i prawda w świetle niektórych prac Edmunda Husserla”, Principia, Kraków, T. XIII-XIV 1995, s. 203-211.
  3. „Pojęcie stanu rzeczy w Badaniach logicznych E. Husserla”, Kwartalnik Filozoficzny, Nr 3, tom XXIV, 1996, s. 63-87.
  4. „Relatywistyczne i absolutne pojęcie prawdy w Prolegomenach do czystej logiki Husserla”, Forum Philosophicum, Fac. Philos. SJ., T.1, 1996, 201-220.
  5. „Kategoria stanu rzeczy w kontekście noematycznej teorii znaczenia E. Husserla”, Ruch Filozoficzny, 4, 1996, s. 539 -553.
  6. „Niektóre problemy teorii stanów rzeczy E. Husserla w kontekście poglądów innych filozofów”, Idea, 1997, s. 25-50. Przedruk [w:] Dariusz Łukasiewicz, Stany rzeczy i prawda, Szkice filozoficzne, Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2002, s. 117-143.
  7. „Adekwatna i apodyktyczna intuicja w kontekście transcendentalnej fenomenologii E. Husserla”, [w:] Stefan Sarnowski, Grzegorz A. Dominiak (red.) Od Platona do współczesności, Bydgoszcz 1999, s. 183-198.
  8. „Ontologia znaczenia w Badaniach logicznych E. Husserla”, Filo - Sofija, 1, 2001, s.179-211.
  9. „Teodycea Richarda Swinburne`a”, Kwartalnik Filozoficzny, Kraków, 4, 2001, 5-25.
  10. „Teorie fikcji we wczesnej fenomenologii Edmunda Husserla”, Filo-Sofija, 129-145.
  11. „Teoria sądu Edmunda Husserla”, [w:] Stefan Sarnowski (red.) Inspiracje kartezjańskie w filozofii, Bydgoszcz, 2003, s. 175-246. 
  12. „Przyczynek do teodycei Gottfrieda Leibniza”, Przegląd Filozoficzno-Literacki, 2004, 2, s. 75-95.
  13. „Problem piekła–uniwersalizm Thomasa Talbotta”, Kwartalnik Filozoficzny, T. XXXII, 2004, s.75-91.
  14. „Metaetyka Kazimierza Twardowskiego”, Etyka 37, 2004, s. 215-227.
  15. „Tadeusz Czeżowski`s Approach to the Intentionality and Ontology of Fiction”, Reports on Philosophy, 22, 2004, s. 143-161.
  16. “Tadeusz Czeżowski`s Theory of Values”, Parerga-Międzynarodowe Studia Filozoficzne, 2/2004, s. 91-99.
  17. „Boska wiedza pośrednia, wolność i zło”, Przegląd Filozoficzny, 53, 2005, s. 137-142.
  18. „O pojęciu Lebensweltu w fenomenologii Edmunda Husserla”, Przegląd Filozoficzny 54, 2005, s. 149-162.
  19. “Brentanian Philosophy and Czeżowski’s Conception of Existence”, [w:] A. Chrudzimski & D. Łukasiewicz (eds.) Actions, Products and Things. Brentano and Polish Philosophy, Ontos Verlag/Frankfurt, s. 183-215.
  20. “Ontologie der Sachverhalte”, Filo-Sofija, 5, 2005, s. 19-32.
  21. „Tradycja judeochrześcijańska a środowisko”, [w:] Włodzimierz Galewicz (red.), Świadomość środowiska, Universitas, Kraków, s. 221-238.
  22. “Logical and Metaphysical Assumptions of Bernard Bolzano’s Theodicy”, Forum Philosphicum. International Journal for Philosophy, 12, 2007, s. 33-56.
  23. “Brentano’s Theory of Judgment and the Lvov-Warsaw School, Ruch Filozoficzny, LXIV, 1, 2007, s. 33-47.
  24. „Metafizyczne podstawy teodycei Bernarda Bolzano”, Przegląd Filozoficzny, 1, 2007, s. 223-238.
  25. “Metaphysics of Axiological Realism”, Philosophia Scientiae, 12/2008, s. 1-18.
  26. „Ontologiczne podstawy aksjologii T. Czeżowskiego”, Filo-Sofija, 8, 2008, s. 155-177.
  27. “Polish Ontology and the Brentanian Tradition”, [w:] S. Lapointe, J. Woleński, M. Marion & W. Miśkiewicz (eds.), The Golden Age of Polish Philosophy, Springer, Dordrecht, 2009, s. 16-31.
  28. “Between Common Sense and Fantology”, [w:] D. Łukasiewicz & R. Pouivet Roger (eds.) Scientific Knowledge and Common Knowledge, Epigram Publishing House / Kazimierz Wielki University Press, 2009, s. 155-171.
  29. „Źródła, zasady i perspektywy realizmu moralnego Tadeusza Czeżowskiego”, Ruch Filozoficzny, nr. Tom LXVI, 2009, s. 363-373.
  30. „Piekło – kara czy wolny wybór?”, Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, kwiecień-wrzesień, 2010, s. 90-105.
  31. „Metafizyczne podstawy chrześcijańskiej wizji cierpienia”, [w:] Dariusz Łukasiewicz, Marek. K. Siwiec, Sylwester Warzyński (red.), Rozumieć cierpienie. Wokół myśli Jana Pawła II i pytań o przyszłość chrześcijaństwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2010, s. 88 -108.
  32. „Analiza i egzystencja w ujęciu Tadeusza Czeżowskiego”, Analiza i egzystencja, 2011, 15, s. 11-25.
  33. “On Jan Łukasiewicz’s many-valued logic and his criticism of determinism”, Philosophia Scientiae, vol.15/2, 2011, s. 7-20.
  34. “Are we morally obliged to be atheists? Marian Przełęcki on the Right to believe” [w:] Dariusz Łukasiewicz & Roger Pouivet, The Right to Believe. Perspectives in Religious Epistemology. Ontos Verlag, Frankfurt/Paris, 2012, s. 161-178.
  35. “Some Remarks on Husserl’s and Seifert’s Ontology of Proposition”, Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, vol. 57, 2012, s. 251-263.
  36. „Prostota Boga a problem zła w klasycznym teizmie z punktu widzenia anglosaskiej filozofii religii”, [w:] J. Guja, J. Gomółka (red.) Anglosaska filozofia religii wobec wyzwań współczesności, Wydawnictwo Libron, Kraków, 2011, s. 37-49.
  37. „Koncepcja istnienia według Franciszka Brentana", Filo-Sofija, 5, 2011, s. 899-911.
  38. „Brentanowskie inspiracje w filozofii T. Czeżowskiego”, Ruch Filozoficzny, LXIX, 2012, s. 17-25.
  39. „O krytyce determinizmu i logice wielowartościowej Jana Łukasiewicza”, Studia z Filozofii Polskiej, 6, 2011, s. 13-24.
  40. „Zrozumieć w co się wierzy. Recenzja książki Stanisława Judyckiego Bóg i inne osoby. Próba z zakresu teologii filozoficznej”, [w:] Janusz Pyda OP [red.] Teologia filozoficzna. Wokół książki Stanisława Judyckiego „Bóg i inne osoby”, Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów, Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii, Wydawnictwo/W drodze, Kraków-Poznań 2013, s. 393-408.
  41. „Kilka uwag o intuicjach anzelmiańskich i dowodzie causa totalis Stanisława Judyckiego”, [w:] Janusz Pyda (red.) OP Teologia filozoficzna. Wokół książki Stanisława Judyckiego "Bóg i inne osoby", Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów, Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii / Wydawnictwo W drodze, Kraków - Poznań 2013, s. 408-415.
  42. „Filozofia Boga w ujęciu Mariana Grabowskiego”, [w:] Janusz Pyda (red.) Kontynuacja i dyskusja, Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów, Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii / Wydawnictwo W drodze, Kraków-Poznań, s. 379-396, 2014.
  43. „Zło, matematyka, a stwórczy zamysł Boga. Przyczynek do filozofii Michała Hellera”, Filo-Sofija, 22, 2013/3, s. 131-140.
  44. „Wszechwiedza Boża a problem zła z perspektywy teizmu otwartego”, Filo - Sofija, 19 (2012/4), s. 117-129.
  45. “Bocheński on Divine Providence and Human Freedom”, Studies in East European Thought, vol. 65, Issue (1) 2013, s. 53-63.
  46. „Metafizyka czasu, Opatrzność i działanie Boga w świecie w ujęciu Michała Hellera”, Studia z Filozofii Polskiej, 8, 2013, s. 123-134.
  47. „Czy mamy moralny obowiązek być ateistami? Prawo do wiary według Mariana Przełęckiego”, [w:] Anna Brożek, Jacek Jadacki (red.) Księga Pamiątkowa Marianowi Przełęckiemu w darze na 90-lecie urodzin. Nauka i język (seria druga), Wydawnictwo Norbertinum, Lublin, 2014, s. 411-427.
  48. „Fatalizm logiczny i teologiczny a przedwiedza Boża. Krytyka argumentu antyredukcyjnego Lindy Zagzebski”, Analiza i egzystencja, 26, 2014, s. 5-19.
  49. “Argument from Chance”, Epistemology of Atheism. Special Issue of European Journal for Philosophy of Religion, vol. 7, no.1, Spring 2015, s.199-207.
  50. “Continuous creation in the probabilistic world of the theology of chance”, Analiza i Egzystencja, 2015, nr 31, s. 21-35.
  51. „Kazimierz Ajdukiewicz o światopoglądzie i jedności filozofii”, Filo-Sofija, 2015, nr 28, s. 263-276.
  52. „O wiedzy Boga i wolności człowieka”, Filozofuj: czasopismo popularyzujące filozofię, 2015, nr 6, s. 14-15.
  53. „O założeniach filozoficznych opatrzności kwantowej i jej niektórych konsekwencjach” Filo-Sofija, 2015, nr 31, s. 205-215.
  54. „Racjonalizacje cierpienia i zła w filozofii religii, Studia Religiologica, 2015, T. 48, nr 3, s. 189-200.
  55. „Wszechmoc Boga a teologia przypadku”, Filo - Sofija, 2015, nr 30, s. 143-153.
  56. „O teizmie i Bożej prostocie w filozofii Jacka Jadackiego”, w: Myśli o języku, nauce i wartościach: seria druga: Profesorowi Jackowi Juliuszowi Jadackiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin/pod red. A. Brożek, A. Chybińskiej, M. Grygiańca, M. Tkaczyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 2016.
  57. „Wybitne kobiety w Szkole Lwowsko-Warszawskiej”, [w:] Kobiety w Szkole Lwowsko-Warszawskiej/red. D. Łukasiewicz, R. Mordarski, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2016, 7-16.
  58. „Wszechwiedza”, w: Przewodnik po filozofii religii: nurt analityczny/red. J. Salamon. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2016, 61-73.
  59. „Wolność”, w: Przewodnik po filozofii religii: nurt analityczny/red. Janusz Salamon.
    Kraków: Wydawnictwo WAM, 2016, 109-119.
  60. “Tadeusz Kotarbiński on God and Religion”, [w:] Philosophy as the Foundation of Knowledge, Action and Ethos / red. Janusz Kaczmarek, Ryszard Kleszcz. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016.
  61. „Czy możliwy jest świat bez Boga?” Filozofuj: magazyn popularyzujący filozofię, 2016, nr 6, s. 17-19.
  62. „Główne założenia eschatologii filozoficznej Ireneusza Ziemińskiego”
    [w:] Eschatologia filozoficzna wokół książki Ireneusza Ziemińskiego "Życie wieczne" / red. Mateusz Przanowski OP. Kraków: Fundacja „Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii”, 2016, Seria: Wykłady Otwarte z Teologii Naturalnej im. J. M. Bocheńskiego OP; t. 9, s.537-552.
  63. “Introduction”,Studies in East European Thought, 2016, Vol. 68, iss. 1, pp. 1-3.
  64. „Atrybuty Boga”,[w:] Przewodnik po filozofii religii: nurt analityczny/red. Janusz Salamon. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2016,Seria: Przewodniki po filozofii, 11-17.
  65. “Kazimierz Ajdukiewicz on the concept of worldview and rationality of religious beliefs”: Studies in East European Thought, 2016, Vol. 68, iss. 1, pp. 85-99.
  66. „O niektórych warunkach moralnej akceptowalności pewnych modlitw” Roczniki Filozoficzne, 2016, T. 64, nr 1, s. 37-47.
  67. “The Brentanian Inspirations in Tadeusz Czeżowski's Philosophy”, [w:] The Significance of the Lvov-Warsaw School in the European Culture / eds. Anna Brożek, Friedrich Stadler, Jan Woleński. Cham: Springer International Publishing, 2017 Seria: Vienna Circle Institute, s. 79-92.
  68. “Agathological Rationalism and First-Order Religions”, European Journal for Philosophy of Religion, 2017, Vol. 9, no 2, pp. 223-229.
  69. „Koncepcja Boga Stwórcy w teizmie otwartym i probabilistycznym a islam”, Filo-Sofija, 201, nr 39, s. 131-142.
  70. „O spójności teizmu”, w: Filozofia Boga. Cz. 1. Poszukiwanie Boga / red. Stanisław Janeczek, Anna Starościc. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Dydaktyka filozofii; t. 7, 2017, s. 517-534.
  71. “Probabilistic theism and the problem of evil”, Analiza i Egzystencja, 2017, nr 39, s. 5-17.
  72. “Tadeusz Kotarbiński: filozofia myślenia i filozofia działania”, [w:] Racjonalność w myśleniu i działaniu: filozofia Tadeusza Kotarbińskiego, (red.) D. Łukasiewicz, R. Mordarski, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2017, s. 7-17.
  73. „Teizm a twardy inkompatybilizm”, Roczniki Filozoficzne, 2017, t. 65, nr 3, s. 191-203.
  74. (z: Marek Pepliński) Stanowisko epistemologiczne Alvina Plantingi w sporze o naturę, funkcję i wartość uprawnienia epistemicznego”, Filo-Sofija, 2018, nr 41, s. 73-92.
  75. (z: Elżbieta Łukasiewicz) Jan Salamucha’s Model of Relations Between Theology, Philosophy and Scientific Knowledge in the Context of the Thomist Doctrine of Causation”, Filo-Sofija, 2018, nr 43, s. 119-128.
  76. “Epistemic Deism and Probabilistic Theism”, European Journal for Philosophy of Religion, 2018, Vol. 10, no 1, pp. 129-140.
  77. “Tadeusz Czeżowski's Theory of Knowledge and Beliefs”, [w:] The Lvov-Warsaw School. Past and Present / ed. Ángel Garrido, Urszula Wybraniec-Skardowska,Chaim: Springer, 2018, Studies in Universal Logic, s. 137-152.
  78. „Tadeusz Czeżowski”, [w:] The Lvov-Warsaw School. Past and Present / ed. Ángel Garrido, Urszula Wybraniec-Skardowska.Chaim: Springer, 2018, Studies in Universal Logic, 133-136.
  79. “Marcin Tkaczyk's Ockhamism, or Whether the Theory of "Contingentia Praeterita" is the Only Plausible Solution to the Problem of "Futura Contingentia", Roczniki Filozoficzne, 2018, T. 66, nr 4, s. 115-134.
  80. (z: Ryszard Mordarski) „Poglądy filozoficzne Kazimierza Twardowskiego”, Filo - Sofija, 2018, nr 40, s. 9-21.
  81. „Teizm otwarty Williama Haskera a problem zła”,[w:] Jeżeli Bóg istnieje...: wolność człowieka a hipoteza teistyczna. Studia i eseje / red. Andrzej P. Stefańczyk. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2018, Seria: Źródła i Monografie / Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 409-470.
  82. „Komentarz do: Bezduszna kognitywistyka / Adriana Schetz”, w Filozofia religii: kontrowersje / red. Jacek Hołówka, Bogdan Dziobkowski.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018, Seria: Biblioteka "Przeglądu Filozoficznego", s. 370-372.
  83. „Głos w obronie dualizmu”, w: Filozofia religii: kontrowersje / red. Jacek Hołówka, Bogdan Dziobkowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018, Seria: Biblioteka "Przeglądu Filozoficznego", s. 373-397.
  84. “William Hasker’s Open Theism and the Problem of Evil”, [w:] If God exists... Human freedom and theistic hypothesis. Studies and essays / eds. Andrzej P. Stefańczyk, Roman Majeran. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2019, Seria: Źródła i monografie, t. 479, s. 427- 488.
  85. „Teizm a życie wieczne”: Filozofuj, 2019, nr 6 (30), s. 20-22.
  86. „O filozofii średniowiecznej w ujęciu Kazimierza Twardowskiego”, Studia z Filozofii Polskiej, 2019, T. 14, s. 23-35.
  87. “Divine Providence and Chance in the World”, Roczniki Filozoficzne,  2020, T. 68, nr 3, s. 5-34.
  88. “Husserl's Early Phenomenology and the Ontology of Truth in the Lvov-Warsaw School”, [w:] Early Phenomenology in Central and Eastern Europe: Main Figures, Ideas, and Problems / eds. Witold Płotka, Patrick Eldridge. Cham: Springer International Publishing, 2020, Seria: Contributions to Phenomenology, 113, s.35-57.
  89. „Filozofia w Polsce po reformie z bydgoskiego punktu widzenia”, Ruch Filozoficzny, 2020, T. 76, nr 1, s. 259-264.
  90. “Religious pluralism and Kazimierz Twardowski's metaphilosphy”, Philosophy of Religion: Analytic Researches, 2020, Vol. 4, no 1, pp. 64-71.
  91. „O racjonalności przekonań światopoglądowych w ujęciu Ryszarda Kleszcza”, [w:] Analiza, racjonalność, filozofia religii. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Ryszardowi Kleszczowi / red. Janusz Maciaszek.Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020. Seria: Bibliotheca Philosophica; nr 6, s. 253-271.
  92. “Divine Providence and Chance in the World: Replies”, Roczniki Filozoficzne, 2020, T. 68, nr 3, s. 249-273.
  93. „Analiza relacji między filozofią, nauką a światopoglądem w ujęciu Twardowskiego” w: Rozum i wola. Kazimierz Twardowski i jego wpływ na kształt kultury polskiej XX wieku / red. Jacek Jadacki. Lublin: Wydawnictwo Academicon, 2021, Seria: Centrum Badań Nad Tradycją Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Seria Wydawnicza; t. 4, s. 347-383.
  94. “Twardowski's Psychologism and the Ontology of Truth”, [w:] At the Sources of the Twentieth-Century Analytical Movement. Kazimierz Twardowski and His Position in European Philosophy / eds. Anna Brożek, Jacek J. Jadacki, Leiden: Brill, 2022, s. 94-104.
  95. “On William Hasker's Theodicy, the Doctrine of Continuous Creation and the Nature of Morality”, Roczniki Filozoficzne, 2022, Vol. 70, no 1, pp. 155-171.

Recenzje

  1. „Edmund Husserl, Badania logiczne, tom I Prolegomena do czystej logiki”, Znak, 9, 1997, s. 161-167.
  2. „Ontologia, aksjologia i eschatologia śmierci: Ireneusz Ziemiński, Zagadnienie śmierci w filozofii analitycznej”, Kwartalnik Filozoficzny, 2, 2000, s. 213-220.
  3. Die Erkenntnistheorie von Roman Ingarden, by Arkadiusz Chrudzimski, Dordrecht: Kluwer Academic Publischer, 1999, pp. 224, [w:] The Journal of the Britisch Society for Phenomenology, May 2001, s. 209-210.
  4. Horrendous Evils and the Goodness of God” (by Marylin McCord Adams, Cornell University Press, Ithaca and London, 1999), [w:] Filo-Sofija, 3, 2003, s. 267-273.
  5. “Teodycea piekła” (A Theodicy of Hell by Charles Seymour, Kluwer Academic Publischer, Dordrecht/Boston/London, 2000, s. 209), Edukacja Filozoficzna, 5/2003, s. 357-363.
  6. “Cierpienie Boga a zło”, Diametros, 1/2004, s. 113-127.
  7. “Ontologia Franza Brentana”, Kwartalnik Filozoficzny, T. XXXIII, 2005, s. 137 – 142.
  8. „Czy Bóg cierpi?”, Filo-Sofija, 4/2005, s. 153-161.
  9. „Czy Bóg istnieje?”, Analiza i Egzystencja, 2/2005, s. 187-199.
  10. “Providence and Chance.” Peter van Inwagen. The problem of evil”. Forum Philosophicum, International Journal for Philosophy, 12/2, 2007, s. 447-454.
  11. „Rozumieć w co się wierzy” (recenzja książki: Stanisław Judycki, Bóg i inne osoby. Próba z zakresu teologii filozoficznej, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów, "W drodze", Poznań 2010), Ethos, 2011, s. 257- 266.
  12. „Spór o istnienie Boga” (recenzjaksiążki: Jacek Wojtysiak, Spór o istnienie Boga, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów, "W drodze", Poznań 2012), Ethos 2012, 99, 260-270.
  13. „Czy istnieje wieczność?” (recenzja książki: Ireneusz Ziemiński, Życie wieczne, przyczynek do eschatologii filozoficznej, Kraków 2013), Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 2014, Vol. 27, nr 105, s. 341-348.

Sprawozdania

  1. „Filozofowie współcześni o epistemologii religii.” Międzynarodowa konferencja The Right to Believe: Perspectives in Religious Epistemology. Prawo do wiary: Perspektywy epistemologii religijnej, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, 7-9 IX 2010, Ethos, 92, 2010, s. 314-320.

Inne

 „Wprowadzenie”, [w:] Marek Rembierz, Krzysztof Śleziński (red.) Studia z Filozofii Polskiej, t. 5 (2010), s. 7-9.

Przekłady

(z języka niemieckiego)

  1. Edmund Husserl, „Przedmioty intencjonalne” (Intentionale Gegenstände), w: Od Platona do współczesności, Bydgoszcz, WSP, 1999, 307-341. Przedruk [w:] D. Łukasiewicz, Sąd i poznanie w fenomenologii Edmunda Husserla, Wydawnictwo WSG / Wydawnictwo Rolewski, 2008, s. 169-211.
  2. Josef Seifert, „Czy prawda może posiadać byt tylko dzięki umysłowi ludzkiemu? O statusie metafizycznym prawdy logicznej”, [w:] Dariusz Łukasiewicz, Stany rzeczy i prawda, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2002, s. 186-231.
  3. Edmund Husserl [recenzja z:] K. Twardowski, „Zur Lehre vom Inhalt und Gegenstand der Vorstellungen, Eine Psychologische Untersuchung”, Wien, 1894, [w:] D. Łukasiewicz, Sąd i poznanie w fenomenologii Edmunda Husserla, Wydawnictwo WSG/Wydawnictwo Rolewski, 2008, s. 212-219. Przedruk [w:] Dariusz Bęben i Marta Ples-Bęben (red.) Polska Fenomenologia Przedwojenna. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013, s. 27-34.

(z języka angielskiego)

  1. Alvin Plantinga, Uzasadnienie, internalizm i deontologia”, Filo-Sofija, 2018, nr 41, s. 43-72

  2. Konferencje
  3. 29-30.04.2001 (Szczecin), Uniwersytet Szczeciński, Rzeczywistości wirtualne, referat: „Koncepcje fikcji w fenomenologii Edmunda Husserla”.
  4. 04.2004 Lublin, Instytut Filozofii UMCS,Rzeczywistość wirtualna, referat: „Etyka Matrixu”.
  5. 26-27.11.2004 (Paryż), (invited speaker) Le Rayonnement de la Philosophie Polonaise au XX Siecle: L`Heritage Philosophique de Kazmierz Twardowski, (CNRS) Ecole Normale Superieure, Paris, referat: “The Brentanist Theory of Judgment and the Lvov-Warsaw School”.
  6. 03.2005 (Bydgoszcz), Wyższa Szkoła Gospodarki (wykład): „Niektóre argumenty w sporze o istnienie Boga”.
  7. 16-17.05.2005 (Warszawa), Filozofia polska i jej konteksty międzynarodowe, referat: „Brentanowskie inspiracje w filozofii polskiej”.
  8. 23-24.06.2005 (Bukowina Tatrzańska), IFiS PAN w Warszawie, referat: „Istnienie i sąd według F. Brentano”.
  9. 27-28.05.2006 (Kraków), Instytut Filozofii UJ, Filozofia a ekologia, referat: „Kultura i tradycja judeochrześcijańska a środowisko”.
  10. 27-30.06.2006 (Nancy), Université Nancy 2, Francja,Realism and Aniti-Realism, (invited speaker) referat: „Czeżowski’s Axiological Realism”.
  11. 7-8.09.2006 (Bachotek), IF UMK w Toruniu, Filozofia niemiecka drugiej połowy XIX w.
  12. 5-6.09.2007 (Bydgoszcz), Scientific Knowledge and Common Knowledge, Organizacja konferencji międzynarodowej w WSG, referat: „Between Fantology and Common Sense”.
  13. 15-20.09.2008 (Warszawa), VIII Zjazd Filozoficzny, referat: „O niepredykatywnym pojęciu dobra T. Czeżowskiego”.
  14. 3-4.06.2009 (Bydgoszcz), UKW, Człowiek, cierpienie, wartość w myśli Jana Pawła II. Aktualność chrześcijaństwa w życiu i kulturze współczesnej, referat: „Cierpienie w perspektywie wszechwiedzy”.
  15. 24-25.09.2009 (Toruń), UMK, Aktualność filozofii Tadeusza Czeżowskiego, referat: „Źródła, zasady i perspektywy realizmu moralnego Tadeusza Czeżowskiego”.
  16. 12-14.11.2009 (Kraków), Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, referat: „Prostota Boża a problem zła z punktu widzenia anglosaskiej filozofii religii”.
  17. 14-15.05.2010 (Pobierowo), (konferencja międzynarodowa) Komitet Nauk Filozoficznych PAN, Uniwersytet Szczeciński, referat: „Analiza i egzystencja w ujęciu T. Czeżowskiego”
  18. 7-9.09.2010 (Bydgoszcz), UKW, konferencja międzynarodowa The Right to Believe:
    Perspectives in Religious Epistemology
    (Prawo do wiary: Perspektywy w epistemologii religii) organizowana przez Instytut Filozofii, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i Laboratoire d’Histoire des Sciences et de Philosophie - Archives Poincaré (University of Nancy/CNRS, Francja).
  19. 21-22.10.2010 (Kraków), Uniwersytet Jagielloński (konferencja międzynarodowa): „Filozofia i logika. W stronę JanaWoleńskiego”.
  20. 12-13.11.2010 (Kazimierz Dolny), Katolicki Uniwersytet Lubelski, Filozofia a potoczny obraz świata, referat: „Semantyka zdań o przyszłości. Fatalizm w ujęciu Jana Łukasiewicza”
  21. 19-20.11.2010 (Bydgoszcz), UKW, Władysław Tatarkiewicz-Dziedzictwo idei: historia filozofii, etyka, estetyka (współorganizacja konferencji).
  22. 26-28.05.2011 (Kraków), Kolegium Filozoficzno-Teologiczne OO Dominikanów, Bóg i inne osoby (konferencja), referat: „Wokół intuicji anzelmiańskich”.
  23. 27-29.06.2011 (Kraków), Jagiellonian University / Pontifical University of John Paul II in Cracow/European Journal for Philosophy of Religion / Metropolitan University Prague, Philosophy of Religion in the 21st Century, referat: “Open Theism and its Perspectives”.
  24. 06-08.2011 (Bydgoszcz), Kazimierz Wielki University, Ontological Proofs Today (organizacja konferencji).
  25. 21-22.10.2011 (Toruń), Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Filozofia polska w perspektywie stulecia Ruchu Filozoficznego, referat: „Brentanowskie inspiracje w filozofii Tadeusza Czeżowskiego”.
  26. 18-19.11.2011 (Gdańsk), Uniwersytet Gdański, O wiedzy Boga, referat: „Wszechwiedza Boża a problem zła z perspektywy teizmu otwartego”.
  27. 11.2011 (Bydgoszcz), Wyższe Seminarium Duchowne, wykład: „O potrzebie metafizyki i metafizyce Boga”.
  28. 10-11.12.2011 (Kraków), Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Czy świat jest matematyczny? Wokół myśli Michała Hellera, referat: „Dlaczego zło raczej nie jest matematyczne. Przyczynek do filozofii Michała Hellera”.
  29. 1-0303. 2012 (Kraków), Kolegium Filozoficzno-Teologiczne OO Dominikanów, IV Sympozjum im. J. M. Bocheńskiego, referat: „Filozofia Boga Mariana Grabowskiego”.
  30. 09.2012 (Wisła), IX Zjazd Filozoficzny, referat: „Problem piekła z perspektywy wszechwiedzy Bożej”.
  31. 09. 2012 (Wisła), IX Zjazd Filozoficzny, referat: „Problem zła w teizmie otwartym”
  32. 18-20.10.2012 (Bydgoszcz), UKW, M. Bocheński–Dziedzictwo idei: między logiką a mądrością (współorganizacja konferencji).
  33. 11.2012 (Lublin), KUL, Logika w teologii, referat: „Fatalizm logiczny i teologiczny a przedwiedza Boża”.
  34. 1-2.12.2012 (Kraków), Uniwersytet Papieski im. Jana Pawła II: Filozofia przypadku, referat: „Przypadek, prawdopodobieństwo a opatrzność Boża”.
  35. 04.2013 (Kraków), Kolegium Filozoficzno-Teologiczne OO Dominikanów, V Sympozjum im. J.M.Bocheńskiego, referat: „Jacka Wojtysiaka argument kosmologiczny”
  36. 04.2013 (Kraków), Kolegium Filozoficzno-Teologiczne OO Dominikanów, V Sympozjum im. J. M. Bocheńskiego, wykład główny: „Boża Opatrzność, wszechwiedza a przypadek”.
  37. 04.2013 (Kraków), Uniwersytet Jagielloński, Instytut Filozofii, wykład: „Redukcja fatalizmu teologicznego do fatalizmu logicznego. Argument Lindy Zagzebski i jego krytyka”.
  38. 04.2013 (Kraków), Uniwersytet Jagielloński, Instytut Filozofii, wykład: „Współczesne modele Bożej wszechwiedzy”.
  39. 7- 8.06.2013 (Kraków), Uniwersytet Jagielloński, Sympozjum: "Profesor Władysław Stróżewski: Filozof, Mistrz i Nauczyciel: w 80-tą rocznicę urodzin."
  40. 26-29.06.2013 (Nancy, Francja), Universite de Lorraine, (współorganizacja konferencji) The Epistemology of Atheism, referat: “On the Argument from Chance for the Non-existence of God”.
  41. 17-18.10.2013 (Bydgoszcz), UKW, (współorganizacja konferencji) „Kazimierz Ajdukiewicz: od semiotyki do metafizyki”.
  42. 6-7.12.2013 (Kraków), Uniwersytet Papieski im. Jana Pawła II, Filozofia kosmologii, referat: „Metafizyka czasu a kosmologia i działanie Boga w świecie”.
  43. 6-7.03.2014 (Bydgoszcz), Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, współorganizacja ogólnopolskiej konferencji Po co filozofia?
  44. 10-12.04.2014 (Kraków), Kolegium Filozoficzno-Teologiczne OO Dominikanów, VI Sympozjum im. J. M. Bocheńskiego, wykład „Główne założenia eschatologii filozoficznej Ireneusza Ziemińskiego”.
  45. 05.2014 (Bydgoszcz), Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Instytut Psychologii, Ogólnopolska Studencka Konferencja Naukowa. Psyche-Ciało (nie) zależność. Wykład inauguracyjny „Filozoficzne koncepcje ja”.
  46. 29-30.09.2014 (Warszawa), Uniwersytet Warszawski, Instytut Filozofii, The Significance of The Lvov-Warsaw School, referat: “The main Brentanian Ideas in Tadeusz Czeżowski’s Philosophy”.
  47. 29-29.10.2014 (Kraków), Uniwersytet Jagielloński, Instytut Religioznawstwa, Religions: Fields of Research, Method and Perspective, referat: „Filozofia religii jako racjonalizacja zła i cierpienia”.
  48. 14-15.11.2014 (Gdańsk), Uniwersytet Gdański, O mocy Boga, referat: „Wszechmoc a przypadek”.
  49. 11-12.12.2014 (Paryż), /ENS/ Ecole Normale Supérieure: workshop/conference: Continuous creation: referat: “Continuous creation in the probabilistic world of the theology of chance”.
  50. 28-30.05.2015 (Kraków), Kolegium Filozoficzno-Teologiczne OO Dominikanów, VII Sympozjum im. J.M. Bocheńskiego: udział w debacie nad książką Opatrzność, wolność, przypadek.
  51. 11-13.06.2015 (Łódź), Uniwersytet Łódzki, międzynarodowa konferencja Univeristy / philosophy as the foundation of knowledge, action, ethos, referat: “Kotarbiński on God and religion”.
  52. 2-4.07. (Lublin), Katolicki Uniwersytet Lubelski, XI Philosophical Rally (invited speaker), wykład: Contiunuous creation and Chance.
  53. 16-18.11.2015 (Kraków), Uniwersytet Jagielloński, Religions: fields of research, method and perspectives, referat: “Teizm otwarty a główne religie monoteistyczne”.
  54. 3-5.12.2015 (Kraków), Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Bóg i nauka, VII Sympozjum wokół myśli Michała Hellera, referat: „O niektórych założeniach i konsekwencjach filozoficznych opatrzności kwantowej”.
  55. 7-8.03.2016 (Lublin), KUL, Myślenie krytyczne, referat: „O myśleniu krytycznym w filozoficznej teologii”.
  56. 04.2016 (Lublin), Instytut myśli Jana Pawła II, KUL, Wokół etosu filozofii, O indywidualizmie w myśli teologicznej.
  57. 1-2.06.2016 (Bydgoszcz), International conference organized by Instytut Filozofii, Kazimierz Wielki University & Laboratoire d’Histoire des Sciences et de Philosophie-Archives Poincaré (University of Lorraine/CNRS, France), Epistemology and theology, referat: “Epistemic deism and probabilistic theism”.
  58. 7-8.06.2016 (Warszawa), Uniwersytet Warszawski, Poza czasem i przestrzenią, referat: „Teodycea Leibniza z punktu widzenia współczesnej analitycznej filozofii religii”.
  59. 15-18.06.2016 (Kraków), Kolegium Filozoficzno-Teologiczne OO Dominikanów, VIII Sympozjum im. J. M. Bocheńskiego, referat: „O naturze Boga i religii w ujęciu Piotra Gutowskiego”.
  60. 25-28.08.2016(Uppsala, Szwecja), Uppsala University, 21th Conference of European Society for Philosophy of Religion, referat: “Probabilistic theism and the Problem of Evil”.
  61. 7-8.10.2016 (Gdańsk), Uniwersytet Gdański, konferencja: O naturze woli, referat: „Teizm a twardy inkompatybilizm”.
  62. 01.2017 (Paryż), École normale supérieure de Paris (ENS), No time for God? Swinburne vs. Leftow: a workshop on divine timing, referat: “Brian Leftow and Richard Swinburne on divine timelessness".
  63. 28 01.2017 (Dublin, Irlandia), Trinity College, Aquinas and Analytic Philosophy, referat: “The Cracow Circle on the relations between theology, philosophy and science”.
  64. 03. 2017 (Toruń), UMK / Wydział Teologiczny, Centrum Dialogu, Seminarium teologiczno-filozoficzne, wykład: „O przyczynowym działaniu Boga i modlitwach prośby”.
  65. 04.2017 (Lublin), Katolicki Uniwersytet Lubelski: Źródła Filozofii Europejskiej, LIX Tydzień Filozoficzny, wykład i udział w debacie z Jackiem Wojtysiakiem: "Opatrzność a przypadek"
  66. 04.2017 (Bydgoszcz), Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, VII Interdyscyplinarna Konferencja Doktorantów i Młodych Naukowców, wykład inauguracyjny „Koncepcja szczęścia Arystotelesa a nauka współczesna”.
  67. 19-20.04.2018 (Wrocław), Uniwersytet Wrocławski, Granice Nauki, referat: „O filozofii średniowiecznej w ujęciu Kazimierza Twardowskiego”.
  68. 24-25.05.2018 (Gdańsk), Uniwersytet Gdański, The Nature of God, referat: “William Hasker on the Trinity”.
  69. 28-30.08.2018 (Praga), Uniwersytet Karola, 22nd European Conference on Philosophy of Religion: Philosophy of Religion in a Pluralistic World, referat: “Religious Pluralism and Kazimierz Twardowski’s metaphilosophy”.
  70. 11-12.10.2018 (Warszawa), Uniwersytet Warszawski, International Symposium. Kazimierz Twardowski and Philosophy in the Central Europe, referat: “Kazimierz Twardowski's Conception of Science and Scientism”.
  71. 20-23.06.2019 (Bukowina Tatrzańska), Instytut Filozofii i Socjologi PAN, Filozofia rezonującego czy rozumnego rozumu, referat: „Psychologistyczna koncepcja filozofii a ontologia prawdy we wczesnym okresie lwowskim (1895-1902) Kazimierza Twardowskiego”.
  72. 09.2019 (Lublin KUL), XI Polski Zjazd Filozoficzny, referat (sekcja filozofii religii): „Teodycea H. McCanna”.
  73. 09.2019 (Lublin KUL), XI Polski Zjazd Filozoficzny, referat w sesji panelowej: „Alvin Plantinga o rzekomym konflikcie między religią a nauką”.
  74. 09.2019 (Lublin KUL), XI Polski Zjazd Filozoficzny, referat w sesji panelowej Szkolnictwo wyższe po reformie, referat: „Filozofia polska z bydgoskiego punktu widzenia”.
  75. 09.2019 (Lublin KUL), XI Polski Zjazd Filozoficzny, podsumowanie obrad w sekcji Filozofii religii.
  76. 23-26.10.2019 (Warszawa), Uniwersytet Warszawski, konferencja międzynarodowa: The Legacy of Kazimierz Twardowski, referat: “Kazimierz Twardowski's Psychologism and the Ontology of Truth”.
  77. 22-24.10.2020 (Warszawa), Uniwersytet Warszawski, konferencja międzynarodowa / on-line: Roman Ingarden and the Lvov - Warsaw School, referat: “Czeżowski and Ingarden on Values and Metaphysics”.
  78. 11.2020 (Lublin, KUL), LXII Tydzień filozoficzny / on-line, udział w dyskusji nad książką Stanisława Judyckiego Epistemologia.
  79. 1-2.06.2020 (Nancy) Laboratoire d’Histoire des Sciences et de Philosophie-Archives Poincaré (University of Lorraine/CNRS, France): “Are we body or souls – Remarks on Richard Swinburne’s Dualism”.
  80. 03.2021 (Warszawa), Studium Dominikańskie: wykład: „O działaniu Boga w świecie”.
  81. 21-23.2021 (Warszawa), Uniwersytet Warszawski/Centrum Badań nad Tradycja Szkoły Lwowsko-Warszawskiej, International Symposium: The World of Values in the Lvov-Warsaw School, referat: „Indywidualizm aksjologiczny Tadeusza Czeżowskiego”.
  82. 05.2022 (Lublin), UMCS, Episteme. XV Ogólnopolska Konferencja Filozoficzna. Wykład w charakterze gościa honorowego: „Nauka a zagadnienie racjonalności przekonań religijnych”.

Wykaz wypromowanych doktorów filozofii

  1. dr Mariusz Kaniewski (Uniwersytet Szczeciński) / 2012 r.
  2. dr Agnieszka Blandzi (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) / 2014 r.
  3. dr Agata Żaroń (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II) / 2015 r

Projekty badawcze

  1. „Wiedza Naukowa a wiedza potoczna” (Scientific Knowledge and Common Knowledge) (07/N 06); projekt współfinansowany ze środków Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Marszałka Województwa Kujawsko -Pomorskiego oraz Laboratoire de Philosophie et d’Histoire des Sciences – Archives Poincaré, Nancy-Université, Université Nancy 2 & Centre National de la recherché Scientifique (Unité Mixte de Recherche 7117) we Francji.
  2. “The Right to Believe. Perspectives in Religious Epistemology” projekt współfinansowany przez Laboratoire de Philosophie et d’Histoire des Sciences – Archives Poincaré, zakończony publikacją książki (red. D. Łukasiewicz & R. Pouivet) The Right to Believe. Perspectives in Religious Epistemology. Ontos Verlag, Frankfurt/Paris.
  3. “Ontological Proofs Today” projekt dofinansowany przez Urząd Miasta Bydgoszczy oraz Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego. 
  4. “Epistemology of Atheism” projekt dofinansowany przez Laboratoire de Philosophie et d’Histoire des Sciences – Archives Poincaré.
  5. „Opatrzność, wolnośćprzypadek” projekt finansowany przez Fundację Dominikańską w Krakowie, 2013-2014.

Współpraca naukowa

  1. Współpraca z Laboratoire de Philosophie et d’Histoire des Sciences – Archives Poincaré, Nancy-Université, Université Nancy 2 / Université de Lorraine & Centre National de la recherché Scientifique (CNRS, Unité Mixte de Recherche 7117).
  2. Współpraca i udział w Centrum Badań Nad Tradycją Szkoły Lwowsko-Warszawskiej kierowanym przez prof. dr hab. Annę Brożek (Wydział Filozofii UW).

Członkostwo w organizacjach i towarzystwach naukowych

  1. Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
  2. Centrum Badań nad Tradycją Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (Uniwersytet Warszawski / Wydział Filozofii)
  3. European Society for Philosophy of Religion (ESPR)
  4. Kazimierz Twardowski Philosophical Society of Lviv
  5. Polskie Towarzystwo Filozoficzne (PTF) (przewodniczący pierwszej kadencji, członek Zarządu Oddziału Bydgoskiego)
  6. Polskie Towarzystwo Filozofii Systematycznej (PTFS)
  7. Bydgoskie Towarzystwo Naukowe (BTN)
  8. GAP (Niemieckie Towarzystwo Filozofii Analitycznej)
  9. CESPR (Central European Society for Philosophy of Religion; od 2014 do 2018 prezydent CESPR).
  10. European Society for Moral Philosophy (Milano)

Członkostwo w radach redakcyjnych i komitetach naukowych czasopism

  1. Analiza i Egzystencja (US, Szczecin)
  2. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej (IFIS PAN, Warszawa)
  3. Filozofia chrześcijańska (UAM, Poznań)
  4. Philosophia Scientiae (CNRS, Nancy, Francja)
  5. European Journal for Philosophy of Religion (Salzburg / Austria)
  6. Forum Philosophicum (Ignatianum, Kraków)
  7. Studia z filozofii polskiej (Bielsko-Biała-Kraków)
  8. Avant – Pismo Awangardy Filozoficzno-Naukowej (UMK, Toruń)
  9. Filozofia Edukacji (UKW, Bydgoszcz)

Wyróżnienia i nagrody

  • Nagroda zespołowa II stopnia za osiągnięcia naukowe (2000)
  • Nagroda indywidualna II stopnia za osiągnięcia naukowe (2003)
  • Nagroda zespołowa III stopnia za osiągnięcia naukowe (2011)
  • Nagroda zespołowa II stopnia za działalność organizacyjną (2012)
  • Nagroda indywidualna II stopnia za osiągnięcia dydaktyczno-organizacyjne (2013)
  • Wyróżnienie Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w XII edycji konkursu o Nagrody Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2012) w dziedzinie nauka, badania naukowe i postęp techniczny
  • Nagroda I stopnia za osiągnięcia naukowe Rektora UKW (2016)
  • Nagroda Prezydenta Miasta Bydgoszczy za osiągnięcia naukowe (2016)
  • Nagroda Rektora UKW II stopnia za osiągnięcia organizacyjne (2019)
  • Nagroda II stopnia za osiągnięcia naukowe Rektora UKW (2020)

Wykaz prowadzonych zajęć (z ostatnich dwóch lat)

  • Ontologia
  • Wybrane zagadnienia z epistemologii
  • Etyczne aspekty badań naukowych (zajęcia w Szkole Doktorskiej UKW)
  • Ethical problems of scientificresearch (zajęcia w Szkole Doktorskiej UKW)
  • Filozofia z elementami logiki
  • Filozofia ogólna
  • Logika prawnicza
  • Podstawy logiki
  • Logika (Szkoła Doktorska Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy)
  • Seminarium magisterskie